Want to share this Foto on another web-site or blog?

Paste one of the following lines in to your site, blog or profile page..

Script:

HTML (for myspace, bebo etc):

BBCode (for message boards/forums):
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]



Mail this Foto to a friend



Next >
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]


Friday, 6-Jun-2008 17:41
Nasi Pakapau, Puding koktail..PopiaBasah...layannnnnn



Mula² ingat nk ltk breakfast melayu plak , LOL....So layan jerlah mana2 yg sempat nk ltk..almaklum ler pic2 yg peram dlm PC nie bnyk sngat..tk terlayan bila ler yg di masaknya dah tk ingat..

Ok, kita kaber dengan menu yg jarang² kita jumpa.., "NASI PAKAPAU" . Sebenarnya nasi nie , kita sendiri tk pernah makan dan tengok secara real pun ..tp ramai feedback kata sedap....setahun lebih dh, baru terasa nk buat balik..bila tengok daun basil pokchik arab kt bawah tu lebat betoi..kikikikiki. ( nk tanam malas asyik nk cilok jer..nie last kita abik..sbb owner lain ler..segan ler plak.)
So, kira ini kali ke2 lah..yg nie ltk lauk daging, sebelum nie guna ayam.... rasanya lauk nie lebih sesuai dengan ayam kot...oleh sbb nasi tu hanya nasi biasa..lauk pauk yg dimasak tu yg main peranannya, kira macam "LEMBU PUNYA SUSU, SAPI DAPAT NAMA ler" LOL,..so, mama buat skit perubahan, tukar nasi biasa tu kepada "Nasi Tomyam"..rasa²nyalah baru match dengan Daging Pakapau nie..makan bersama telur mata kerbau (menu asal)...Nasi Tomyam nie, macam nasi tomota biasa :-D...cuma letak seketul perasa tomyam, ketuk serai sebatang, sumbat daun limau purut...jadilah, bukan susah pun..so, apa lagi..jomlah..tk cukup nasi 2 pinggan tau.....:-D







Daging Pakapau

Bahan-bahan:

1) Daging atau ayam
2) Daun selasih / basil
3) Sos tiram
4) Kacang panjang
5) Cili api
6) Bawang putih
7) Garam secukup rasa

Cara memasak:

Daging atau ayam dicincang halus. Panaskan minyak. Bawang putih dihiris halus dan kemudian ditumis. Selepas itu masukkan daging yang dicincang tadi bersama daun selasih. Apabila daging sudah empuk, masukkan sos tiram, cili api dan kacang panjang yang dipotong kecil dan garam secukup rasa sebelum dihidangkan.





Popia basah nie, tk sure sama ada dh pernah cuba ker belum sebelum nie..tp nie kira masih diperingkat percubaan...kueh nie bukan dlm kotegeri feberet..tp klu yg jenis goreng salut sos cili ltk kacang , suka jugak ler..mama sofwat guna resipi dari Dewi , fuyooo, mengancam..best tk terkata, sos tu yg sedapnya , ltk kismis hitam...thnk Q pada tuan empunya resepi, tk lupa juga pada che KUALI ku, sekali ltk jer batter tu....tk melekat , baik jer dia..LOL ,mudah kija..kalau tk meroyan juga mama kt dapur sorang²....tk gitu kak roy... :-> LOL.
Inti kira ok dah ada timun, taugeh, carrot...jadilahhhh




POPIA BASAH sumber dari resepi mak kak dewi

KULIT POPIA....Sue buat stngh jer..tu pun dh bnyk.

1 kiloTepung gandum
air
telur 1/2 biji (kalau suka) tak payah buh pun tak per
minyak masak sikit jer dlm 2-3 sudu (untuk adunan yg licin)

Cara:
-Bancuh tepung dan gaul sampai tak berketul2. dan biarkan sekurang2nya 1 jam.
-Bila kuali dah cukup panas, tak payah panas giler api serderhana kecil, ambil segenggam tepung dan lalukan atas kuali membentuk bulatan dari luar dan dibawa ketengah. lebihan tepung di tarik dan buh balik dlm bancuhan tepung yg dibuat.
-tunggu hingga tepi kulit popia tu mengelupas dari kuali dan tarik keluar susun atas pinggan/ bekas.
-kulit yg dah buat tu balut dgn kain . jgn kasi kering tepi2 diaV

TIPS

bancuh macam nak buat cucur.biar pekat sikit dari yg kita bancuh untuk buat cekodok tu.
biar kan paling kurang sejam sebelum digunakan.
kuali leper paling baik yg tebal punya jadi tak cepat sgt panas.
yg penting kuali jgn berminyak kalau berminyak bila kita letak tepung tu nanti tak melekat kat kuali.......{ok yg nie betoi}
tapi tak ler sampai bila tepung dah masak dia melekat tak leh nak angkat.


part ni yg payah sikit.. sebab tu mak dewi tak kasi campur masak bende lain kat kuali leper khas untuk popiah dia tu.
cara dia kita cuma ambil tepung sabanyak yg mana kita leh pegang dgn tgn dan tenyehkan atau ratakan di permukaan kuali. tgn kena tahan panas sikit ler kalau nak ratakan nyer stail.
dah cukup complete bulatan tak der lubang angkat tepung selebihnyer. dan kut2 ader yg ter lebih2 tepung atas tu timbul2 rata kan sebelum tepung tu masak.
api kena pelahan jer bila buat kulit popiah nie
kalau tak tahan panas sediakan manggkuk air intu rendam tgn setiap kali lepas meneyeh tepung.


SOS PEKAT SAPUAN POPIA

potong cili kering rendam
rendam juga kismis hitam / isi buah kurma
dan mesin kedua2nyer ..kalau boleh tak mau biji cili tau

masukkan terus dlm kuali dan masak sampai betul2 pekat. kalau pedas sgt tambah gula
sos ni biasa mak dewi masak byk2... lama gak dia masak mau makan 5-6 jam. sos akan jadi pekat kena ceduk ngan sudu kira tak leh buh botol picit2 ler.
kalau nak makan cucur ngan sos ni pun best gak ... buh jer air masak kasi sedikit cair.


BAHAN SOS POPIA

2 biji bwng merah
3 bijik bwng putih
5 sudulada kering (blender)
2 sudu gula merah
gula pasir sikit
tepung jagung
asam jawa
air

cara2:

tuang air dalam periuk dan panas kan air..
agak2 air nak didih tu masukkan cili blender tu..
masukkan bawang merah and putih..
tunggu hingga didih
then masukkan gula merah
masukkan air asam jawa
thyen masukkan gula..bagi dia rasa manis2 masam..if nak pedas buh cili lebih
then bancuh tepung jagung sket ngn air..
masukkan ..bagi kuah pekat..angkat.....
ok siap..
selamat mencuba..

INTI POPIA
Bahan:
sengkuang dihiris
tauhu diramas
kacang panjang potong halus
taugeh
udang ( ni nak tambah crab fillet, isi ayam pun boleh)
serbuk kunyit
bawang merah-dihiris
kacang tanah-disangai dan dimesin kasar
bawang goreng

Cara:
-kacang panjang dan taugeh celur sekejap dan toskan kering.
-tumis bawang merah hingga wangi
-masukkan udang dan tauhu yg diramas , serta serbuk kunyit kacau rata.
-masukkan sengkuang dan kacau rata hingga sengkuang sedikit layu
-letak atas tapis supaya air sengkuang turun.

Cara Menyediakan Popia:

-sapu sos atas kulit
-tabur kacang tanah yg dah di mesin
-letak sayur sengkuang dan juga taugeh & kacang panjang
-tabur bawang goreng
-gulung dan lipat
-nak tambah cili atas pun leh gak tabur lagi kacang untuk lebih umphhh
-sedia untuk di ngap.




Gara2 tengok puding koktail mamasya..tambahan di musim panas di egypt nie kadang2 mencecah lebih 40c, nak makan benda2 sejuk jerk..kalau boleh nk dok sekali jer dlm peti tu... :-D






Puding Fruit Cocktail

1 paket agar-agar.....sue guna agar² serbuk..lupa plak brpa grm kena tnya Mamasya..:->
4 cawan air
2-3 sudu besar tepung kastard
1 tin susu cair ........250ml
5 sudu besar gula (jika suka manis, boleh ditambah lebih gula)


Cara membuat puding:-

Masak agar2 dengan air hingga larut. Masukkan gula . Bancuhkan tepung kastard dengan susu cair hingga larut & masukan ke dalam agar2 tadi. Kacau perlahan2 supaya tidak berkerak & biarkan mendidih. Angkat & tuangkan ke dalam loyang. Biarkan sejuk & masukkan ke dalam peti sejuk.

Bahan2 untuk kuah

1 tin susu cair
1 tin besar sirap mix fruit coctail.....tapis buah.
1/2 cawan air
4 sudu gula
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu teh tepung custard larutkan dalam air. (tujuan untuk memekat kalau tak masukkan pun tak apa)....sue ltk jg.

Cara
1. Campurkan semua bahan dan masak diatas api perlahan ( api kuat akan membuatkan susu berkeladak dan tak cantik). Tujuan masak diatas api hanyalah untuk hancurkan gula dan sebati. Jika rasa gula sudah hancur olehlah tutup api tersebut. Masukkan dalam freezer.Sejukkan.

CARA PENYEDIAAN:-

Potong puding kecil2 masukkan ke dalam sos kastard , masukkan mix fruit coctail..kacau rata..ceduk dalam bekas kecil, hias dengan coklar rice...slurppppp...best.



© Pidgin Technologies Ltd. 2016